O TREMI IN ROŽNATIH SLONIH

Kaj je najbolje storiti, če opazimo, da ima kandidat na razgovoru precejšnjo tremo?

Ko to vprašanje zastavimo na delavnicah, udeleženci večinoma odgovorijo, da je potrebno kandidatu povedati, da naj se pomiri, da ne bo nič hudega, da se bomo samo malo pogovorili. Kaj smo na ta način dosegli? Zgolj to, da smo kandidatu dali informacijo, da je njegova nervoza očitna. Situacija zaradi naših besed zanj ni nič manj stresna, kvečjemu še bolj, ker bo na vse pretege skušal skriti izdajajoče znake, le-ti pa bodo v najboljšem primeru ostali na isti intenzitetni ravni.  

Miselne procese v ozadju, ki ta pojav povzročajo, je opisal Harvardski psiholog Daniel Wegner v Teoriji ironičnih procesov: poskusi inhibiranja ali namernega potlačevanja določenih misli dejansko povečajo verjetnost njihovega pojavljanja. Pojav lahko preizkusite sami s preprostim eksperimentom: v naslednjih 30-ih sekundah razmišljajte o čemurkoli želite, samo ne razmišljajte o rožnatih slonih. Velikih, simpatičnih, malo navihanih rožnatih slonih. Kar začnimo…

…ni šlo, kajne?

Bolj kot ste želeli preusmerjati misli, bolj so se vam prikazovali rožnati sloni. Pri poskusu zaviranja treme pa je enako, le da je situacija zaradi stresne narave še težja. Misli sprožajo emocije, emocije sprožajo vedenjske reakcije, slednje pa so vidne, če nismo res mojster prikrivanja. Ko torej kandidatu rečete, da naj se pomiri, mu s tem samo sprožite efekt rožnatega slona. Veliko bolj mu boste pomagali, če boste začeli pogovor na način, da prvo minuto ali dve posvetite splošnemu pogovoru, tekom katerega večinoma govorite vi, ter po možnosti vpletete tematiko, za katero veste, da je kandidatu blizu in ni ogrožujoča – npr. kandidatovi hobiji (da, tudi zato je potrebno pred razgovorom prebrati CV kandidata). Na ta način se bo kandidat v veliki večini primerov sprostil in bo razgovor lahko normalno potekal.

Trema pa ni pojav, vezan zgolj na kandidate, ampak se lahko pojavlja tudi pri intervjuvarjih. To ni nič sramotnega, niti zelo neobičajnega, a vendar se o tremi s te perspektive le redko govori. Načeloma velja, da sta trema in kilometrina vodenja razgovorov v obratnem sorazmerju, ni pa nujno tako. Tudi bolj izkušeni intervjuvarji se na trenutke soočajo s povišanim srčnim utripom, suhim grlom, prekomernim potenjem, tresenjem rok in/ali glasu ter tudi vsiljivimi mislimi oz. strahovi: Kaj, če se mi bo zatikalo pri govorjenju? Kaj, če bom govoril zmedeno in me kandidat ne bo razumel? Kaj, če bom zastavil kakšno neumno vprašanje?

Načelo rožnatega slona velja tudi v tem primeru: če si boste govorili, da se morate umiriti, se to zagotovo ne bo zgodilo. Veliko lahko storite že s samo podrobno pripravo na razgovor (s kom se bom srečal, katera vprašanja bom zastavil, na kaj moram biti pozoren, ipd) ter praktično vajo, za bolj trdovratne primere pa obstaja kar nekaj tehnik, s katerimi si lahko pomagate (dihalne vaje, čuječnost, vizualizacija, ipd). Raziskati velja, katera tehnika vsakemu posamezniku najbolj ustreza, še bolj pa bo koristno, če boste nadgradili svoje veščine vodenja razgovorov (Izzivi učinkovitega vodenja selekcijskih razgovorov). Bolj kot boste morali misli posvečati obvladovanju vas samih, manj pozornosti bo ostalo za kandidata – posledično bo to močno vplivalo na vašo presojo, česar pa si seveda ne želite.

Če torej ne želimo, da kandidat razmišlja o rožnatih slonih, o njih preprosto ne govorimo. Če pa ne želimo, da o njih razmišljamo mi sami, jih bomo morali iz misli pospremiti z nekoliko več časa, truda in energije – vsekakor pa ni nemogoče.   

 

Nazaj

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

EHC Partners